Monday, February 23, 2009

warisan kita..


dewasa ini, terlalu banyak program-program berbentuk hiburan. tidak putus-putus rancangan realiti tv mengisi tentatif program dari rancangan mentor(tunjuk ajarku sifu), Malaysian Idol, One In a Million, myStarz sehinggalah kepada yang terbaru iaitu mystarz LG.. terdapat juga rancangan untuk kanak-kanak yang diberi nama 'idola kecil'. apa yang disenaraikan di sini hanyalah beberapa rancangan sahaja daripada yang terdapat di dalam rancangan tv. baru-baru ini aku ade terbaca artikel dalam majalah kesayangan, Millenia muslim, feb 2009 yang bertajuk kanak-kanak dan berhala hiburan. sangat tertarik dengan artikel ini dan nak kongsi dengan sahabat-sahabat sekalian..

perkataan idola lahir daripada akar kata idol iaitu berhala yang dipuja sebagai tuhan,anak-anak tuhan atau juga dewa2. Sebelum kedatangan Islam, berhala wujud sebagai tuhan yang dipuja dan di sembah oleh masyarakat arab jahiliah.

tempoh ini disebut sebagai era gelap di mana manusia hidup dalam kegelapan moral, jiwa dan pemikiran. zaman gelap ini menyaksikan manusia hidup dalam pemujaan hiburan yang berlebihan, mengamalkan norma kemanusiaan dan berdiri di atas prinsip yang kuat menindas yang lemah. jahiliah wujud sebagai zaman di mana golongan berkuasa menggunakan hiburan serta mewujudkan suasana hidup yang menjauhkan masyarakat daripada kebenaran dan keadilan sebagai salah satu kaedah untuk menjamin pengaruh dan kuasa mereka.

remaja pada hari ini dipengaruhi oleh begitu banyak unsur hiburan yang tidak berlaku pada dua atau tiga dekad lalu. kebanyakan masa dihabiskan dengan menonton televisyen, video, wayang gambar, kompleks beli belah, internet, telefon bimbit dan teknologi interaktif masa kini. ini secara tidak langsung telah mencuri masa remaja sehingga mereka hanya mempunyai sedikit masa untuk menulusuri ilmu pengetahuan. apa yang dipunyai remaja hari ini bukan ilmu tetapi sebaliknya adalah maklumat, yang diterima dan digunakan untuk tujuan keperluan semasa dan vokasional. remaja pada hari ini dikatakan sebagai golongn yang sangat mahir dan mempunyai banyak maklumat terhadap teknologi moden tetapi pada hakikatnya buta dalam ilmu, tidak terkecuali ilmu dan amalan yang merangkumi din iaitu tujuan agama, nilai serta moral dalam konteks hakikat kebenaran ketuhanan.

lebih malang lagi ia diburukkan oleh perilaku pemimpin dan golongan berpengaruh yang bukan sahaja tidak menunjukkan teladan yang baik, malah menghala pemikiran remaja ini ke arah memberhalakan hiburan dan kebendaan yang menghancurkan nilai agama. seorang pengacara popular pernah menyebut bahawa usahanya mendidik kanak-kanak untuk menjadi penghibur adalah bakti serta amalannya yang terpuji untuk memberi sumbangan kepada bangsa dan negara. ternyata pengacara ini jahil dalam menilai makna pendidikan dalam konteks pembangunan insaniah khususnya kanak-kanak.

babak-babak juri memberikan kritikan kononnya terhadap nyanyian dan persembahan, kanak-kanak menangis apabila gagal ke pusingan seterusnya, dan lebih mengharukan lagi ibu bapa yang bertepuk dan melompat memberikan sokongan kepada anak-anak mereka memberikan gambaran bagaimana usaha memberhalakan hiburan dalam masyarakat Melayu ini sudah mencapai kepada tahap yang kritikal.

pendidikan melalui persekitaran tidak lagi mempunyai suasana yang mendekati tujuan melatih perasaan halus kanak-kanak terhadap kehidupan , tindakan, keputusan dan pendekatan dengan ditadbir nilai kerohanian dan nilai etika Islam. malah pola adab Islam (baik dalam tertib berpakaian,, pergaulan dan teladan orang dewasa) sudah rapuh sama sekali

tidak terfikirkah bahawa generasi inilah yang bakal menjadi peneraju masa hadapan yang akan mengambil pucuk pimpinan di kemudian hari. adakah kita ingin mencipta pemimpin-pemimpin masa depan yang mengutamakan hiburan lantas menjadikan malaysia seperti disko? di saat anak- anak kaum lain tekun menyiapkan kerja sekolah di meja study, anak-anak kita pula di mana? sering kita katakan mengenai pembinaan modal insan. inikah modal insan yang ingin kita hasilkan? Pendidikan ISlam wajib menanam kepercayaan dan sikap ini dalam jiwa kanak-kanak dan belia ISlam. di manakah letaknya rancangan idola kecil ini dalam konteks pendidikan kanak-kanak? membina atua menghancurkan jiwa tamadun?
(Abu Nawas, Milenia muslim Feb 2009 thn 7 bil 78)

No comments:

Post a Comment