Friday, August 21, 2009

precious moment


ni adee.. hehe.. yg len nti lenkali.. tenet slow..

Salam ramadhan..
Hari ni merupakan 1 ramadhan dan umat islam yang mampu, menuanaikan rukun islam yang ke 3..
Alhamdulillah 1 ramadhan ni aku selamat berada di rumah..
Tapi bukan mengenai bulan ini yg aku nak ceritakan kali ni.. semalam merupakan hari terakhir aku menjalani praktikal di sekolah kebangsaan batu berendam.. alhmdulillah..
Banyak pengalaman yang dapat.. macam sekolah sebelumnya, sedih aku nak tinggalkan budak-budak yg comel2 tu.. semoga dorg berjaya dalam hdup n kehidupan selepasnya..
Semalam sampai agak awal, seawal 7.05 minit.. ni kire awl la.. sbb jarak rumah n skolah amik mse 15 minit dengan menaiki kereta.. selalunya tiap pagi aku n najlaa sempat dengar panggilan hangit hot fm , tp smlm tak sempat.. sampai skolah pon budak2 tak start bace yassin lg.. hehe.. 1st n lasr kot..
Mase pertama, cik farah observe aku untuk penilaian pj yg last.. tgh2 aktiviti budak2 dtg bg hadiah.. hu.. time kasih bnyak2 pd sape2 yg bg hadiah.. tp mase tu tak kene sbb ngah ade lectrr observe! Hehe..
Habis mase pertama, aku bergegas ke kelas 4C.. sampai j kat kelas tu, budak2 sedg asyik menjawab soalan kajian tempatan.. tetibe je rase sayu masuk kelas tu.. smpai aku nangis jgakla.. haha.. budak2 pelik.. teringat mase mngajar dorg.. pnah 1 mase tu aku ngajar pj.. dorg tak dgr ckp.. asyik sgt main smpai tak dgr arahan dan akhirnya bola terkena kepala aku.. sakitnyee.. huu.. tak dpt thn, keluar jgak air mata.. bukan aku nak nangis.. tu luar kawal tau.. hehe.. segan je nangis dpan budak.. aku dah pening2 dah time tu..jalan mcm org mabuk dah..
“tcr, tcr nangis ekk..”
“tcr, sakit ke??”
“tcr, luqman buat tcr! Nak kne Luqman ni”
“ tcr jgn la nangis”
Tu la yg budak2 tu ckp time tu..
“tak.. tak sakit pon.. tcr tak nangisla.. mane ade” ujarku menidakkan budak2 tersebut sambil bjalan terhuyung haying mengesat air mata.. kelakar je..
Time ajar szins, tak tau la.. tibe je turn nak ajar kelas dorg, aku jd excited.. kelas lain pon mcm tu jgak.. bezanya mungkin sbb mereka ni masih kebudakan.. kalo djah 5 tu aku kne srius sket.. sbb dorg pon ade yg da besar2.. lbh besar dr cikgunya yg kecil molek nih.. dorg pon dah ke arah remaja cket.. djah 2 plak terlalu aktif kdg2.. budak2 lg kot..
Kalo marah2 kat kelas 4C, last kelas tu mesti ade je budak yg kasi gula2 lolipop.. kdg2 choc milo.. hehe.. terharu dibuatnye.. aku slalu je ckp kat budak2 tu the reason nape aku marah dorg.. spaya dorg faham.. tp takde la mrh pon.. tegur je.. memg kne bnyak bsbr jd cikgu ni..
Kelas2 djah 5 pon bes jgak.. bnyak buat aktiviti smsa mgajar budak2 tu bg dorg tak rase boring n anggap sains ni satu subjek yng sukar untuk difahami..
Hr terakhir tu smpat amik gmbr ngn budak kelas 5c.. terkilan sbb tak smpat amik gmbr ngan budak kelas 5B n 2G.. tapi smpat amik gmbr dorg lam kelas je..
Sblm balik, duk kat kelas 4C.. salam2 ngan dorg..
“tcr, nak bg pelukan kasih syg bleh tak?” si comel adee berkata..
“erk.. em.. blehla..”
Kami bsalam2 n bpluk2.. mula2 ngan budak2 pmpuan je.. pastu adee pluk aku.. plukan yg kuat.. bdk2 laki lain gelak je..
Mase dah nak balik, bdak2 laki plak yg nk pluk aku.. ok, fine.. dorg pon kecik2 lg.. bdk2 pmpuan pon dh pluk aku bkali2.. mcm taknak lepaskan aku,, =’( sedihnyee.. adee pon dah pluk aku berkali2.. die smpat hulurkan tisu utk aku kesat air mata.. bdk prmpuan ade yg menangis.. ade jgak bdk2 laki yg nangis.. yg nangis tu bdk2 yg nakal pon ade.. tkejut jgak.. muhaimin n hakim nangis?? Hehe..
Adee menepuk blkgku berkali2..
“tcr, sy doakan smoga Allah merahmati hidup tcr sekeluarga.. dan semoga bahagia slalu..”
“tcr, smoga tcr berbahagia dengan suami tcr dan dapat anak2 yg baik.. smoga suami tcr syg tcr slalu”.. ni ayt yg takleh aku lupa.. bdk djah 4 ckp mcm tu.. hehe.. adee memg comel..
“tp adee, tcr tak kawen lg la” ujarku
“ye la.. bile tcr da kawen ntila..” balasnya sambil tersenyum kepadaku.. suara adee sgt comel tau..
Adee mghadiahkanku sbotol prfume kecil one drop pfume tu.. katenye kakaknye yg bg.. hehe.. die jgak bg polar bear kecil yg slalu dibawanya kemana shj dia pegi.. yg lainnya byk jgak bg hadiah.. ntah brape dorg habis.. risau dorg byk habis duit beli hadiah.. aku tak mgharapkan sume tu.. ade yg nk bg aku duit belanja lg..hehe.. tp aku tak terima la..
Aku pasti akn merindui mrk sumer..
2Gemilang.. 4 Cemerlang.. 5 Gemilang.. 5 Cemerlang n 5 Bestari..
Hu.. mule2 aku memg takde smgt nak jd cikgu, tp bile jmpe budak2, smgt tu tumbuh.. harap2 aku tak jemu mengajar mereka.. harap2 aku boleh jd contoh kpd mereka.. yaAllah.. kuatkanlah azam dan smgtku ni..

No comments:

Post a Comment